Nettapi AS

Lagårdsveien 91

Postboks 110 Hillevåg

4095 Stavanger

 

Støttet av

nettapi

nettapi

Støttet av:

Mestring av mareritt

nettapi

De fleste som opplever mareritt, vil raskt glemme hele drømmen. Men for noen er mareritt et kronisk problem.  Noen opplever å våkne kortvarig fra søvnen og oppleve at marerittet fortsetter.

 

På bakgrunn av sin forskning tror Susan Krauss Whitbourne at marerittets funksjon er å regulere følelser.  Hun tenker at mareritt reflekterer et overskudd av bekymringer fra dagen før som man tar med seg inn i søvnen. Når følelsesmessig vanskelige ting skjer i løpet av dagen, blir det vanskeligere å sovne og du blir mentalt oppgiret. Disse følelsene er grunnlaget for marerittene.

 

Negative følelsesmessige opplevelser i løpet av dagen kan bidra til mareritt.  Det gjør også en tendens til å gruble - gå gjennom de vonde opplevelsene i tankene på ny og på ny. Grubling holder det vonde friskt i minnet. Også katastrofetanker, der man forestiller seg det verste tenkelige utkomme fra en negativ følelsesmessig opplevelse, kan bidra til mareritt. Ved grubling og katastrofetanker forstørres den negative følelsesmessige opplevelsen.

 

For å bedre mestre problemet gir forskeren noen gode råd:

 

1.  Legg vekk bekymringene før du skal sove

Tøm hodet for dagens bekymringer og ubehagelige hendelser før du skal legge deg. Fokuser på det positive som har skjedd i løpet av dagen. Hvis du ikke hadde noen gode opplevelser, så prøv å finn en positiv vri på det du opplevde.

 

2.  Unngå grubling og katastrofetanker

Hvis du har en tendens til å tenke mye på negative hendelser og følelser og blåse de ut av proporsjoner, så prøv å stoppe deg selv når disse tankene bygger seg opp.  Legg merke til når du forestiller deg det verste mulige utkomme. Å redusere negative følelser om dagen kan gjøre det lettere for deg å sovne.

 

3. Studer dine tendenser til å få faktisk negative opplevelser

Hvis du har atferd som er risikabel, impulsiv, og som skaper problemer, så vil du også oppleve mer negativt.  Du vil få mer negative følelser med høy-risikoatferd som faktisk skaper problemer.

 

4. Hvis du har mareritt – ikke tillat deg å få katastrofetanker om marerittet

Marerittene som du husker dagen etter kan inneholde forferdelige bilder. Men drømmer forutsier ikke fremtiden. Hvis du bekymrer deg for om det vonde du drømte vil komme til å skje, så vil du bare øke din negative følelsestilstand og dermed risikere nye mareritt.

 

5.  Lær å skille et faktisk fra et våkent mareritt

Når du forstår at du faktisk kan være våken mens du tror du fremdeles sover, så kan det hjelpe deg å forstå at dette handler om de vonde følelsene dine. Å identifisere de negative følelsene dine kan være et første skritt til å forandre dem.

 

 

 

http://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201311/5-steps-conquering-nightmares


73 Kommentarer
 
Navn:
E-mail:
Kommentar:
Sikkerhetskode: capcha code